Ta emot omsorg

Att ta emot andras omsorg och vänlighet kan vara lika svårt som att ge den till sig själv. Tankar om att omtanke måste förtjänas eller betalas tillbaka kan skapa stress och förta glädjen, både för den som ger och den som tar emot. I värsta fall är rädslan för att stå i skuld eller för … Läs mer

Bli vän med dig själv del 2

Ge dig själv vänlighet och omsorg Handlingar av omsorg ger signaler om att den som får omsorg är värd det. Gör något av förslagen i varje övning minst tre gånger om dagen. Lägg små lappar påminnelser till dig själv om det är svårt att komma ihåg. Övning: I föregående inlägg finns olika sätt att träna … Läs mer

Mer om validering

Vad är validering? Att visa tydligt att det någon känner, upplever, önskar eller uttrycker är på riktigt och erkänna/bekräfta/respektera åsikter, känslor, reaktioner, önskemål. Varför är validering viktigt? Det är en förutsättning för god kommunikation och kontakt. Bygger upp tillit och fungerar lugnande eftersom validering förmedlar att man är sedd och tagen på allvar, ger en … Läs mer

Att skriva sin historia

Skrivande är lite som egenterapi. Processen under skrivandet ger möjlighet att se och förstå sig själv. Det kan vara ett sätt att göra sammanhangsmarkeringar runt sina upplevelser. Jag erbjöd mig att skapa en riktig bok av min pappas memoarer eftersom jag har eget förlag och erfarenhet av formgivning och utgivning av böcker. Jag är så … Läs mer

Förstå behov och kommunicera dem

När vi inte upplever oss förstådda kan det bero på att det vi kommunicerar inte är tillräckligt tydligt. Kanske vet vi inte ens själva vad det är vi vill att andra ska förstå, eller så förlitar vi oss på tankeläsning. Det senare kan försvåra kommunikationen än mer om den andres oförmåga att läsa tankar ses … Läs mer

Ny bok utgiven på EsSenses förlag

Ur boken: ”…Unge Herr Jonsson tar sig an utmaningen att sova ut psykosen som ligger och lurar under ytan. Där växer den till sig dag för dag, ända tills den blir en del av mig, den blir mitt jag. Själv blir jag rädd och finner mig oerhört liten i ett större sammanhang. Vad som händer … Läs mer

Bekanta dig med din inre kritiker

Det är inte alltid så lätt att uppfatta självkritiska tankar, ibland finns de bara där som ett bakgrundsbrus. Likväl styr de både känslor och beteenden, men tyvärr inte alltid i den riktning som är mest effektiv eller tar oss dit vi egentligen vill. Den inre rösten kan vara kritisk, dömande, krävande eller stödjande beroende på … Läs mer

Scroll Up