Bli vän med dig själv steg för steg

Jag kommer under de närmaste veckorna att lägga ut konkreta övningar och tips på hur du kan skapa en vänlig relation med dig själv. Inga förkunskaper krävs. Om du gillar inläggen skulle jag bli väldigt glad om du sprider dem till dina vänner.

Compassion

Den du behandlar kärleksfullt kommer du att se som en vän. Det är så du kan bli din egen vän genom konkreta handlingar i vardagen.
Läs mer om: Compassionfokuserad terapi

1. Uppmärksamhet och närvaro

Om någonting går att förstå är det lättare att acceptera. För att förstå dina känslor behöver du vara med när det händer, det vill säga ha kontakt med dig själv här och nu. Medveten närvaro kan tränas när som helst i vardagen.

Övning:

Signaler som talar om att du behöver vara i kontakt med dig själv kan komma från kroppen i form av obehag, magont, hjärtklappning mm eller i form av beteenden som avleder från det som annars skulle kännas. När du upptäcker signalen ska du stanna upp och fråga dig själv om hur du har det just nu.

Vad gör jag?
Vad tänker jag?
Vad känner jag just nu?

2. Behov

När du kommit på vad det kan vara för behov som dina känslor signalerar ska du försöka hitta olika sätt att tillgodose behovet.

Övning:

Låt oss säga att du i förra övningen lärde dig vilka signaler som du skulle stanna upp vid och upptäckte att du kände dig orolig eller stressad. Istället för att följa impulsen och reagera automatiskt kan du nu fundera över olika sätt som kan öka din trygghet och fungera lugnande.

Vad gör mig trygg?
Vad behöver jag för att känna mig lugn?
Vad är hjälpsamt för mig på kort och lång sikt?

*Exempel på grundläggande behov som alla människor har.
Fysiska; mat, luft, vatten, beröring, skydd, trygghet, motion, sömn.
Känslomässiga; autonomi – att få drömma och önska och uttrycka sig, meningsfullhet, respekt, att bli lyssnad på, att kunna tillföra något som berikar andra, att bidra, tillhörighet, närhet

Mer i samma serie:

Medveten närvaro ska vara enkelt

Bli vän med dig själv del 2

Scroll Up