Vem vill jag vara idag?

Bli vän med dig själv del 3 – ACT

När någonting skaver, som ett diffust obehag eller konkret missnöje med en själv eller livssituationen är det ofta för att vi hamnat utanför oss själva, kommit ur spåret som leder i riktning mot våra viktiga värderingar. Handlingarna stämmer inte med den person man vill vara.

Det är inte alltid så lätt att veta vad man vill varken på lång sikt eller i de små valen i vardagen. Övningar med inspiration från ACT, Acceptance and commitment therapy, kan hjälpa dig rita din egen karta i s k värderad riktning, och följa den genom att omsätta viljeinriktningarna i konkreta handlingar.

Övning:

Ställ följande frågor till dig själv närhelst du står inför ett val:

  1. Om hinder såsom rädslor eller tankar om misslyckande inte stod i vägen, vad skulle jag då göra?
  2. Vem vill jag vara i den här situationen?

Övning:

Skapa distans till hindrande tankar genom att bara konstatera att du fick en tanke och att den inte nödvändigtvis är en sanning. Låt tankarna finnas och gör det som den person du vill vara skulle göra.

Tidigare i samma serie:

Bli vän med dig själv steg för steg

Medveten närvaro ska vara enkelt

Bli vän med dig själv del 2

Scroll Up
%d bloggare gillar detta: