Bli vän med dig själv del 2

Ge dig själv vänlighet och omsorg

Handlingar av omsorg ger signaler om att den som får omsorg är värd det. Gör något av förslagen i varje övning minst tre gånger om dagen. Lägg små lappar påminnelser till dig själv om det är svårt att komma ihåg.

Övning 1

I föregående inlägg finns olika sätt att träna medveten närvaro för att lära känna dina egna känslor och vilka behov de signalerar. När du upptäcker vad du har för behov kan du nu försöka tillgodo se dem. Börja med fysiska behov som är lätta att upptäcka. Det behöver inte vara krångligare än så. Det svåra är kanske att stanna upp innan och fundera över vad det är du egentligen behöver och välja medvetet.

Fysiskt trött? – Ge dig själv en stund av vila och återhämtning 

Hungrig? – Ge dig själv näringsrik mat

Trött i huvudet efter stillasittande arbete ? – Ge dig själv frisk luft och fysisk aktivitet

Ledsen eller ensam? – Be om sällskap och/eller tröst

Ledsen eller ensam och ingen att kontakta? – Ge dig själv en varm filt och en kopp te

Varför inte göra en egen lista med vilka handlingar av omsorg som skulle vara hjälpsamma för just dig!

*Att göra någonting som ger välbefinnande på kort sikt är en handling av självomsorg så länge det inte påverkar ditt mående negativt på lång sikt. Om du är trött för att du ansträngt dig kan vila vara hjälpsamt men om tröttheten beror på nedstämdhet kanske du behöver ta en promenad eller ägna dig åt något kreativt. Om stressen kommer av att du har för många aktiviteter behöver du tid till återhämtning, men om den kommer av att du skjuter upp nödvändiga uppgifter behöver du motivera dig själv till handling. 

Övning 2

Tänk på någon du bryr dig om och försök ge samma omsorg om dig själv en situation då du har det svårt på något sätt. 

Omsorg genom validering

Att validera betyder i det här sammanhanget att erkänna, tillåta och bekräfta utan att döma. Läs gärna mer om validering

Övning

Träna på att validera det du upplever. Beskriv på ett icke-dömande sätt och bekräfta.

Exempel:

”Jag är ledsen just nu och kan förstå att jag känner så för att…” 

”Jag är ledsen just nu men kan inte förstå varför och det gör mig frustrerad/orolig etc”

”Jag önskar att..” eller ”Jag ångrar att jag … men just då var det för svårt att välja annorlunda”

Tidigare inlägg i denna serie:

Bli vän med dig själv steg för steg

Medveten närvaro ska vara enkelt

Scroll Up